-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 106 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ارتباط تحقیق و ترویج و کلیات طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته هافصل دوم : بررسی ادبیات تحقیق 2-1- مقدمه...............................................................................................................................................................11 2-2- بخش اول: کلیات ارتباط تحقیق و ترویج................................................................................................11 2-1-1- پیوند تحقیق و ترویج...............................................................................................................13 2-2-2- نظام دانش و اطلاعات کشاورزی............................................................................................16 2-2-3- شیوه های مرسوم ارتباطی تحقیق و ترویج کشاورزی در سطح جهان...........................20 2-2-4- پیشینه ی طرح های مشترک تحقیقی – ترویجی در ایران...............................................25 2-3- بخش دوم: کلیات طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»....................................................................27 2-3-1- سابقه و پیشینه ی تجربی طرح..............................................................................................27 2-3-2- اهداف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها».....................................................................28 2-3-3- ویژگی های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»............................................................29 2-3-4- اهمیت و ضرورت اجرای طرح................................................................................................30 2-3-5- رهیافت ترویجی طرح...............................................................................................................30 2-3-6- محتوا و موضوع یافته های تحقیقاتی و کاربردی طرح.......................................................31 2-3-7- روند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها»...........................................................33 2-3-8- الزامات اجرایی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها».....................................................34 2-3-9- مناطق اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» در استان کرمانشاه....................35 2-4- بخش سوم: کلیات ارزشیابی 2-4-1- تعاریف و مفاهیم ارزشیابی......................................................................................................38 2-4-2- اهداف ارزشیابی.........................................................................................................................41 2-4-3- ویژگی های ارزشیابی.................................................................................................................43 2-4-4- مسائل کلیدی ارزشیابی...........................................................................................................43 2-4-5- سطوح ارزشیابی.........................................................................................................................45 2-4-6- انواع ارزشیابی.............................................................................................................................47 2-4-6-1- انواع ارزشیابی با توجه به زمان.........................................................................47 2-4-6-2- انواع ارزشیابی از نظر کارائی..............................................................................48 2-4-6-3- انواع ارزشیابی از لحاظ درجه ی اعتبار............................................................48 2-4-6-4- انواع ارزشیابی با توجه به ارزشیابان.................................................................50 2-4-7- مدل های ارزشیابی....................................................................................................................50 2-4-7-1- مدل ارزشیابی مشارکتی...................................................................................52 2-4-7-2- مدل ارزیابی سریع و مشارکتی روستایی.......................................................56 2-4-7-3- مدل ارزشیابی مبتنی بر طبیعت....................................................................57 2-4-7-4- مدل ارزشیابی تجربی........................................................................................57 2-4-7-5- مدل مفهومی آون..............................................................................................58 2-4-7-6- مدل سلسله مراتبی بنت...................................................................................59 2-4-7-7- مدل ارزشیابی تفاوت ها (اختلاف یا ناهم خوانی)..........................................60 2-4-7-8- مدل ارزشیابی اعتبارگذاری..............................................................................61 2-4-7-9- مدل ارزشیابی اعتباربخشی..............................................................................61 2-4-7-10- مدل ارزشیابی مدافعه یا دوسویه.................................................................62 2-4-7-11- مدل ارزشیابی هدف آزاد...............................................................................62 2-4-7-12- مدل ارزشیابی مناسبات اجرایی...................................................................64 2-4-7-13- مدل ارزشیابی حقوقی....................................................................................64 2-4-7-14- مدل ارزشیابی قضایی.....................................................................................64 2-4-7-15- مدل ارزشیابی به مثابه روشنگری................................................................65 2-4-7-16- مدل ارزشیابی مبتنی بر استراتژی وضعیت ویژه......................................65 2-4-7-17- مدل ارزشیابی تایلر.........................................................................................66 2-4-7-18- مدل ارزشیابی استیک....................................................................................66 2-4-7-19- مدل ارزشیابی تصمیم گیری مدیریتی.........................................................67 2-4-7-20- مدل ارزشیابی هدف مدار..............................................................................67 2-4-7-21- مدل عمومی ارزشیابی....................................................................................68 2-4-7-22- مدل آزمایش اجتماعی...................................................................................68 2-4-7-23- مدل کارشناسی...............................................................................................68 2-4-7-24- مدل تخصص محور.........................................................................................68 2-4-7-25- ارزشیابی به عنوان خبرگی...........................................................................69 2-4-7-26- مدل منطقی ارزشیابی برنامه..........................................................................69 2-4-7-27- مدل سیپ..........................................................................................................70 2-5- بخش چهارم: پیشینه ی پژوهش.............................................................................................................76 2-6- چارچوب نظری تحقیق.............................................................................................................................89-1) مقدمه
-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 156 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ارتباطات وعملکرد سازمانی کارکنان-2- مبانی نظری پژوهش فراهم آوردن یک سیستم ارتباطی ،از جمله وظایف اساسی مدیر می باشد.«چستر آی.بارنارد»ارتباط در تمام جنبه های زندگی دخالت دارد معلمان با استفاده از روش های شفاهی ، کتبی، و رسانه های دیگر نظیر نوارهای ویدئو ، کامپیوتر و اشکال هنری تدریس می کنند.دانش آموزان نیز یادگیری خود را از طریق رسانه های مشابهی نشان می دهند ، روسای نواحی و مدیران مدارس ، بیش از 70 درصد وقت خود را صرف ارتباط می کنند . از یک جهت می توان گفت که دانش آموزان معلمان و مدیران با برقراری ارتباط امرار معاش می کنند.همچنین می توان گفت برقراری ارتباط صحیح ، بین اجزای گوناگون یک سازمان از ارکان وظایف مدیر در فرایند مدیریت است. در واقع ارتباط موثر با افراد و درک انگیزه های آنان باعث توفیق مدیریت در انجام وظیفه رهبری می شود . به تجربه ثابت شده است که اگر ارتباطات صحیحی در سازمان برقرار نباشد گردش امور مختل شده و کارها آشفته می شوند .از این گذشته، «چستر بارنارد» مشاهده کرد که وجود اهداف مشترک برای تلاش های گروهی ضروری است. اهداف نیز زمانی شناخته شده ،مفید و پویا هستند که در مورد آنها بین افراد گروه ارتباط برقرار گردد. در سازمان ها بزرگ و پیچیده ،تبدیل اهداف به اقدامات عملی و متعاقب آن کسب موفقیت به ارتباطات بستگی دارد. بنابراین ،برقراری یک شبکه ارتباطی فراگرد ارتباطی ، اولین وظیفه فرد سازمان دهنده و وظیفه مدیر می باشد . همچنانکه « هربرت سایمون » به طور خلاصه ، اظهار داشت :« سازمان نمی توان بدون ارتباطات وجود داشته باشد .» (وین ک.هوی و سسیل ج . میسکل . ترجمه عباس زاده 1382 ص 668). 1-1-2- سابقه تاریخی و نقش ارتباطاتدر نخستین مباحث مربوط به مدیریت موضوع ارتباطات بسیار کم مورد توجه قرار می گرفت . اگر چه در کنشهای فرماندهی و اصل سلسله مراتب ، مساله ارتباطات به طور تلویحی گنجانده شده بود، اما نخستین نظریه پردازان هیچگاه به طور کامل به این مقوله نپرداختند. و آن را در نظریه های مدیریتی نگنجاندند. در همان حال، عموماً نقش ارتباطات غیر رسمی را در ارتباط با مساله تکمیل مجاری ارتباطی رسمی و سلسله مراتبی اذعان داشتند.لیکن نظریه پرداز پیشگام مدیریت، هانری فایول، تقریباٌ نخستین کسی بود که مساله ارتباطات را به تفضیل تجزیه و تحلیل کرد و برای آن راه حل معنی دار ارائه داد. شکل 2-1 حالت بسیار ساده سازمان رسمی را به تفسیر فایول نشان می دهد .اگر مجاری رسمی این سازمان دقیقاً تعقیب شود و شخص «و» بخواهد «ل» ارتباط برقرار سازد، این ارتباط باید از طریق هـ ـ د ـ ج ـ ب ـ الف ـ ح ـ ط ـ ی ـ ک ـ ل صورت گیرد و به صورت بالعکس به او باز گردد به بیان دیگر «و» باید از طریق بیست پست سازمانی با «ل» ارتباط متقابل برقرار سازد از سوی دیگر، اگر «و» با «ل» پل ارتباطی ایجاد کند این ارتباط به بیان فایول چنین خواهد بود:... «و» و «ل» با یکدیگر مستقیماً مواجه می شوند و در مدت فقط چند ساعت و پس از چند سوال و جواب که باید از بیست نفر می گذشت عده ای را ناآرام می ساخت به کاغذ بازی فراوان منجر می شد هفته ها و ماهها طول می کشید تا به نتیجه ای برسد که میزان رضایت خاطر آن از نتیجه ارتباط مستقیم «و» و «ل» بسیار کمتر بود به تفاهم می رسند.این «پل ارتباطی » به آنچه در سازمانهای رسمی نوین زیر عنوان ارتباطات افقی خوانده می شود بسیار نزدیک است. متاسفانه اینگونه بینش های کلاسیک بسیار معدود و در بیشتر مواقع منحصر به شخص یا موقعیت های ویژه بود.
-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 92 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ارتباطات و قدرتفصل دوم : بررسی پیشینه پژوهشمقدمــه 16الف- بررسی نظریه ها 192-1- ارتباطات 192-1-1- اهمیت ارتباطات 192-1-2- تعاریف ارتباطات 222-1-3- فرآیند ارتباط 262-1-3-1- منبع 262-1-3-2- رمزگذاری 272-1-3-3- وسیله 272-1-3-4- رمزگشایی 282-1-3-5- دریافت کننده 282-1-3-6- بازخورد 292-1-4- مسیر ارتباطات 292-1-4-1- ارتباطات عمودی 29الف- مسیر رو به پایین 29ب- ارتباطات رو به بالا 302-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی 312-1-5- مدل ارتباطات 322-1-6- اصول ارتباطات 352-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت 382-1-7-1- دیدگاه کلاسیک ها در مورد ارتباطات: 382-1-7-2- نظریه نئوکلاسیک ها و ارتباطات 402-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات 402-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات 412-1-7-5- دیدگاه مراوده ای یا تعاملی در مورد ارتباطات 412-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی 422-1-9- ویژگی های اثربخشی 432-1-9-1- گشودگی 432-1-9-2- همدلی 452-1-9-3- حمایتگری 462-1-9-4- مثبت گرایی 462-1-9-5- تساوی 472-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم» 472-1-10- موانع ارتباطی 482-2- قدرت 612-2-1- اهمیت قدرت 612-2-2- تعاریف قدرت 622-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان 652-2-3-1- قدرت در سطح عمودی 652-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران رده ی عالی سازمان 662-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان 692-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران رده ی پایین سازمان 692-2-3-2 - قدرت در سطح افقی 712-2-4- روابط قدرت 722-2-4-1- رابطه صف و ستاد 732-2-4-2- تشکیل دسته ها و ائتلاف 742-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهش های فرنچ و راون 752-2-6- انواع رویکردها به قدرت 772-2-6-1- راسل و قدرت: 782-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: 792-2-6-3- گالبرایت و قدرت: 812-2-6-4- اتزیونی و قدرت: 83ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده 852-3- پژوهش های پیرامون ارتباطات سازمانی 852-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور: 852-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور: 892-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت 992-4-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور 992-4-2- پژوهش های انجام شده و در خارج از کشور 108نتیجه گیری کلی 121مقدمــهارتباطات فرآیندی است که از طریق آن افراد وسازمانها، به اهداف خود دست می یابند. از طریق ارتباط با دیگران؛ ما نگرشها ، ارزشها ، آرزوها ، خواسته ها و نیازهای خود را با دیگران تقسیم می کنیم. (آدنروپلانکت، 1997، ص 358).ارتباطات به معنای انتقال مفاهیم است. اگر هیچ تبادل اطلاعاتی یا فکری وجود نداشته باشد ارتباط به وجود نمی آید. . گوینده ای که سخنانش شنیده نشود یا نویسنده ای که نوشته اش خوانده نشود ارتباط برقرار نکرده است. برای اینکه ارتباط موفقیت آمیز باشد نه تنها معنای آن باید انتقال یابد، بلکه باید درک هم بشود. پس ارتباط انتقال دادن و درک مفهوم است. ارتباط کامل – اگر چنین چیزی امکان پذیر باشد- وقتی وجود دارد که فکر یا اندیشه ارسالی دقیقا به همان منظوری که ارسال شده است، دریافت شود. (اعرابی و همکاران ، 1379، ص 365).ارتباط عبارتست از فرآیندی که بدان وسیله افراد درصدد برمی آیند در سایه ی مبادله پیام های نمادین به مفاهیم مشترک دست یابند (پارسائیان و اعرابی، 1375، ص 1112).تعریفی که ما از ارتباطات نمودیم در برگیرنده سه نقطه اساسی است:1) این که ارتباطات مستلزم وجود افراد و مردم می شود. از این رو درک ارتباطات ایجاب می کند تا شیوه ای را که مردم با یکدیگر رابطه برقرار می کنند درک نمود.2) و اینکه ارتباطات مستلزم مفاهیم مشترک می گردد. یعنی برای اینکه افراد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، باید درباره مفاهیم ، واژگان، عبارت ها و اصطلاحاتی که به کار می برند به توافق نظر برسند.3) ارتباطات جنبه نمادی دارد یعنی به صورت اشاره، صدا ، حرف، عدد یا واژه می باشد که تنها نمایانگر یا نشان دهنده ی عقایدی می باشد که بایستی رد و بدل شوند (به دیگران داده شوند یا از آنها گرفته شوند).پارسائیان و اعرابی (1375) به نقل از هنری مینتزبرگ اهمیت ارتباطات را در ایفای سه نقش مدیریت بیان می کنند. نخست مدیران در نقشی که در ارتباط با دیگران دارند به عنوان مقام تشریفاتی و رهبر واحد سازمانی به حساب می آیند. مینتزبرگ از تحقیقاتی نام می برد که نتیجه ی آنها نشان می دهد که به طور متوسط هر مدیر ، 45 درصد وقت خود را صرف تماس با همکاران و حدود 45 درصد از وقت خود را صرف تماس با افراد خارج از سازمان می نماید و تنها ده درصد از وقت خود را مقامات بالاتر و ارشد می گذراند.سپس، با توجه به نقشی که مدیران در صحنه اطلاعات ایفا می کنند، درصدد برمی آیند از همکاران ، همتایان، زیردستان وافراد دیگری که با آنها تماس می گیرند. اطلاعاتی را به دست آورند، که بر کار و مسئولیت های آنان اثر می گذارد آنها متقابلا اطلاعات مهم و جالب به طرف مقابل می دهند. گذشته از این ، آنها اطلاعاتی را به عرضه کنندگان مواد اولیه، همتایان، همکاران و گروه های ذی ربط که در خارج از سازمان هستند؛ درباره ی کل واحد، می دهند.در نهایت، به عقیده مینتزبرگ، مدیران با توجه به نقشی که از نظر تصمیم گیری ایفا می کنند طرح های جدید را به اجرا درمی آورند. هر نوع مسئله ای را در رابطه با نزاع و کشمکش بین افراد حل، منابع موجود را بین اعضاء و دوایر تقسیم می کنند و به آنها تخصیص می دهند. اگرچه مدیران بسیاری از تصمیمات را به تنهایی می گیرند، ولی اساس این تصمیمات اطلاعاتی است که به آنها داده شده است. مدیران به نوبه خود باید این اطلاعات را به دیگران بدهند (به اطلاع آنان برسانند).از طرف دیگر قدرت ویژگی اساسی نقش یک مدیر بوده و زمینه ی اثربخشی او را در سازمان فراهم می سازد. در واقع یک پدیده ی اجتناب ناپذیر در سازمان است، که البته در سازمان ها مدیران به آن به عنوان یک پدیده ی منفی می نگرند. ولی حقیقت این است که این جریان ، ذاتا یک پدیده منفی نیست، بلکه منفی و مثبت بودن آن بستگی به قضاوت و نوع کاربرد آن دارد. یقینا اگر هدف از قدرت اهداف سازمانی باشد، می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی محسوب گردد، و باعث پویایی سیستم و سازمان شود، اما اگر هدف از آن دستیابی به اهداف شخصی و فرد باشد، مطمئناً یک پدیده ی منفی و ناپسند خواهد بود.«قدرت» عبارت است از توان بالقوه ای که فردی دارا می باشد تا به وسیله ی آن بر فرد یا افراد دیگر و همچنین توان تصمیم گیری آنها اثر بگذارد، به گونه ای که افراد وادار می شوند تا کاری را انجام دهند. چنین تعریفی از قدرت شامل:1- توان بالقوه ای است که الزاما نباید بالفعل شود. زیرا امکان دارد قدرت وجود داشته باشد ولی از آن استفاده نشود . بنابراین قدرت یک توان بالقوه است.2- نوعی وابستگی است.3- وجود این فرض که افرادی که بر روی آنها اعمال قدرت شده است، در رفتار خود نوعی اختیار یا آزادی عمل دارند. (حقیقی و همکاران ، 1380، ص 402).
-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 91 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ارتباطات، مدل ارتباطات، اثربخشی در ارتباطات،قدرتفصل دوم : بررسی پیشینه پژوهشمقدمــه 16الف- بررسی نظریه ها 192-1- ارتباطات 192-1-1- اهمیت ارتباطات 192-1-2- تعاریف ارتباطات 222-1-3- فرآیند ارتباط 262-1-3-1- منبع 262-1-3-2- رمزگذاری 272-1-3-3- وسیله 272-1-3-4- رمزگشایی 282-1-3-5- دریافت کننده 282-1-3-6- بازخورد 292-1-4- مسیر ارتباطات 292-1-4-1- ارتباطات عمودی 29الف- مسیر رو به پایین 29ب- ارتباطات رو به بالا 302-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی 312-1-5- مدل ارتباطات 322-1-6- اصول ارتباطات 352-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت 382-1-7-1- دیدگاه کلاسیک ها در مورد ارتباطات: 382-1-7-2- نظریه نئوکلاسیک ها و ارتباطات 402-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات 402-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات 412-1-7-5- دیدگاه مراوده ای یا تعاملی در مورد ارتباطات 412-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی 422-1-9- ویژگی های اثربخشی 432-1-9-1- گشودگی 432-1-9-2- همدلی 452-1-9-3- حمایتگری 462-1-9-4- مثبت گرایی 462-1-9-5- تساوی 472-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم» 472-1-10- موانع ارتباطی 482-2- قدرت 612-2-1- اهمیت قدرت 612-2-2- تعاریف قدرت 622-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان 652-2-3-1- قدرت در سطح عمودی 652-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران رده ی عالی سازمان 662-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان 692-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران رده ی پایین سازمان 692-2-3-2 - قدرت در سطح افقی 712-2-4- روابط قدرت 722-2-4-1- رابطه صف و ستاد 732-2-4-2- تشکیل دسته ها و ائتلاف 742-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهش های فرنچ و راون 752-2-6- انواع رویکردها به قدرت 772-2-6-1- راسل و قدرت: 782-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: 792-2-6-3- گالبرایت و قدرت: 812-2-6-4- اتزیونی و قدرت: 83ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده 852-3- پژوهش های پیرامون ارتباطات سازمانی 852-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور: 852-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور: 892-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت 992-4-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور 992-4-2- پژوهش های انجام شده و در خارج از کشور 108نتیجه گیری کلی 121مقدمــهارتباطات فرآیندی است که از طریق آن افراد وسازمانها، به اهداف خود دست می یابند. از طریق ارتباط با دیگران؛ ما نگرشها ، ارزشها ، آرزوها ، خواسته ها و نیازهای خود را با دیگران تقسیم می کنیم. (آدنروپلانکت، 1997، ص 358).ارتباطات به معنای انتقال مفاهیم است. اگر هیچ تبادل اطلاعاتی یا فکری وجود نداشته باشد ارتباط به وجود نمی آید. . گوینده ای که سخنانش شنیده نشود یا نویسنده ای که نوشته اش خوانده نشود ارتباط برقرار نکرده است. برای اینکه ارتباط موفقیت آمیز باشد نه تنها معنای آن باید انتقال یابد، بلکه باید درک هم بشود. پس ارتباط انتقال دادن و درک مفهوم است. ارتباط کامل – اگر چنین چیزی امکان پذیر باشد- وقتی وجود دارد که فکر یا اندیشه ارسالی دقیقا به همان منظوری که ارسال شده است، دریافت شود. (اعرابی و همکاران ، 1379، ص 365).ارتباط عبارتست از فرآیندی که بدان وسیله افراد درصدد برمی آیند در سایه ی مبادله پیام های نمادین به مفاهیم مشترک دست یابند (پارسائیان و اعرابی، 1375، ص 1112).تعریفی که ما از ارتباطات نمودیم در برگیرنده سه نقطه اساسی است:1) این که ارتباطات مستلزم وجود افراد و مردم می شود. از این رو درک ارتباطات ایجاب می کند تا شیوه ای را که مردم با یکدیگر رابطه برقرار می کنند درک نمود.2) و اینکه ارتباطات مستلزم مفاهیم مشترک می گردد. یعنی برای اینکه افراد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، باید درباره مفاهیم ، واژگان، عبارت ها و اصطلاحاتی که به کار می برند به توافق نظر برسند.3) ارتباطات جنبه نمادی دارد یعنی به صورت اشاره، صدا ، حرف، عدد یا واژه می باشد که تنها نمایانگر یا نشان دهنده ی عقایدی می باشد که بایستی رد و بدل شوند (به دیگران داده شوند یا از آنها گرفته شوند).پارسائیان و اعرابی (1375) به نقل از هنری مینتزبرگ اهمیت ارتباطات را در ایفای سه نقش مدیریت بیان می کنند. نخست مدیران در نقشی که در ارتباط با دیگران دارند به عنوان مقام تشریفاتی و رهبر واحد سازمانی به حساب می آیند. مینتزبرگ از تحقیقاتی نام می برد که نتیجه ی آنها نشان می دهد که به طور متوسط هر مدیر ، 45 درصد وقت خود را صرف تماس با همکاران و حدود 45 درصد از وقت خود را صرف تماس با افراد خارج از سازمان می نماید و تنها ده درصد از وقت خود را مقامات بالاتر و ارشد می گذراند.سپس، با توجه به نقشی که مدیران در صحنه اطلاعات ایفا می کنند، درصدد برمی آیند از همکاران ، همتایان، زیردستان وافراد دیگری که با آنها تماس می گیرند. اطلاعاتی را به دست آورند، که بر کار و مسئولیت های آنان اثر می گذارد آنها متقابلا اطلاعات مهم و جالب به طرف مقابل می دهند. گذشته از این ، آنها اطلاعاتی را به عرضه کنندگان مواد اولیه، همتایان، همکاران و گروه های ذی ربط که در خارج از سازمان هستند؛ درباره ی کل واحد، می دهند.در نهایت، به عقیده مینتزبرگ، مدیران با توجه به نقشی که از نظر تصمیم گیری ایفا می کنند طرح های جدید را به اجرا درمی آورند. هر نوع مسئله ای را در رابطه با نزاع و کشمکش بین افراد حل، منابع موجود را بین اعضاء و دوایر تقسیم می کنند و به آنها تخصیص می دهند. اگرچه مدیران بسیاری از تصمیمات را به تنهایی می گیرند، ولی اساس این تصمیمات اطلاعاتی است که به آنها داده شده است. مدیران به نوبه خود باید این اطلاعات را به دیگران بدهند (به اطلاع آنان برسانند).از طرف دیگر قدرت ویژگی اساسی نقش یک مدیر بوده و زمینه ی اثربخشی او را در سازمان فراهم می سازد. در واقع یک پدیده ی اجتناب ناپذیر در سازمان است، که البته در سازمان ها مدیران به آن به عنوان یک پدیده ی منفی می نگرند. ولی حقیقت این است که این جریان ، ذاتا یک پدیده منفی نیست، بلکه منفی و مثبت بودن آن بستگی به قضاوت و نوع کاربرد آن دارد. یقینا اگر هدف از قدرت اهداف سازمانی باشد، می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی محسوب گردد، و باعث پویایی سیستم و سازمان شود، اما اگر هدف از آن دستیابی به اهداف شخصی و فرد باشد، مطمئناً یک پدیده ی منفی و ناپسند خواهد بود.«قدرت» عبارت است از توان بالقوه ای که فردی دارا می باشد تا به وسیله ی آن بر فرد یا افراد دیگر و همچنین توان تصمیم گیری آنها اثر بگذارد، به گونه ای که افراد وادار می شوند تا کاری را انجام دهند. چنین تعریفی از قدرت شامل:1- توان بالقوه ای است که الزاما نباید بالفعل شود. زیرا امکان دارد قدرت وجود داشته باشد ولی از آن استفاده نشود . بنابراین قدرت یک توان بالقوه است.2- نوعی وابستگی است.3- وجود این فرض که افرادی که بر روی آنها اعمال قدرت شده است، در رفتار خود نوعی اختیار یا آزادی عمل دارند. (حقیقی و همکاران ، 1380، ص 402).
-------
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 52 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی و شاخص های ارزیابی عملکردفصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق1-2 مقدمه 142-2 بخش اول: ادبیات پژوهش 151-2-2 بررسی مفاهیم مربوط به سود 152-2-2 بررسی سود نقدی 153-2-2 مفهوم سود در حسابداری 164-2-2 مفهوم سود هر سهم 163-2 بررسی مفاهیم مربوط به ارزش افزوده اقتصادی 171-3-2 تاریخچه ارزش افزوده 172-3-2 مفهوم ثروت ایجاد شده برای سهام داران 184-2 شاخص های ارزیابی عملکرد 185-2 شاخص های مربوط به اجزای سود باقی مانده 196-2ارزش افزوده اقتصادی 191-6-2 ارزش افزوده اقتصادی در عمل 222-6-2 تکامل ارزش افزوده اقتصادی 237-2 تعاریف عملیاتی ارزش افزوده اقتصادی 248-2ارزش افزوده اقتصادی از دیدگاه مدیریت مالی 259-2 مدل عایدیها برای محاسبه هزینه سرمایه از محل آورده سهامداران 2710-2 مدل تقسم سود با نرخ رشد ثابت 2911-2 محاسبه هزینه ی سرمایه با استفاده از مدل CAPM 3112-2 هزینه تامین منابع مالی از طریق دریافت وام 3213-2 هزینه تامین منابع مالی از طریق صدور سهام ممتاز 3214-2 هزینه تامین منابع پولی از محل سود تقسیم نشده 3215-2 تجزیه و تحلیل نسبت های مالی 3316-2 نسبت های سرمایه گذاری 371-16-2 نسبت دارایی ثابت به ارزش ویژه 372-16-2 نسبت بدهی 373-16-2 نسبت بدهی جاری به ارزش ویژه 384-16-2 نسبت پوشش بهره 3817-2 شبکه های عصبی 3818-2 اجزای شبکه های عصبی مصنوعی 411-18-2 عناصر پردازشگر 4119-2 شبکه 421-19-2 ساختار شبکه 4320-2 پرسپترون چندلایه 4421-2 پردازش اطلاعات در شبکه های عصبی مصنوعی 4522-2 الگوریتم پس انتشارخطا 4923-2 بخش دوم: مروری بر پژوهشها 501-23-2 پژوهشهای داخلی 502-23-2 پژوهشهای خارجی 54مقدمه مدل های ارزش گذاری درآمدپسماند، موضوع پژوهش بسیاری از پژوهشگران بوده است که به گونه ای گسترده در مدیریت سرمایه ، به کار گرفته می شوند . درآمد پسماند برابر با سودخالص شرکت، منهای هزینه فرصت سرمایه به کار رفته برای تولید سود است. از آنجا که هزینه حقوق صاحبان سهام در صورت سود وزیان درج نمی شود، ممکن است سود خاص شرکت، عددی مثبت باشد ولی سود بالا، برای پوشش هزینه فرصت حقوق صاحبان سهام، کافی نباشد. در این صورت در حقیقت سهام داران از سرمایه گذاری در شرکت، زیان دیده اند. در آمد پسماند با در نظر گرفتن هزینه حقوق صاحبان سهام، این مشکل را بر طرف کرده است . یکی از نویسندگان و محققین مدیریت مالی در سال 1964 میلادی اظهار داشت (معلومات اندکی درباره چگونگی اتخاذتصمیمات بسیار با اهمیت اما غیر مکرر مالی در اختیار دست اندرکاران مالی قرار دارد) . مدیران درباره ارزش داراییها اطلاعاتی چندانی در اختیار ندارند.اینکه براساس چه فرآیندی یک پروژه سرمایه گذاری توسط یک واحد انتفاعی قبول و توسط واحد دیگر رد می شود؟بنابراین مدیران به عنوان استفاده کننده ، به اطلاعات حسابداری و اطلاعات تکمیلی نیازمند اند از سوی دیگر هر واحد تجاری به منظور تداوم فعالیت تصمیم گیری در جهت اتخاذ رویه های وخط مشی مطلوب نیاز به ارزیابی عملکرد و بررسی ضعف ها و کاستی ها ی ناشی از اقدامات گذشته را دارد در این راستا مدیریت استراتژیک نیاز به برنامه ریزی مناسب و بهینه دارد.یکی از سطوح مورد توجه مدیران در تصیم گیریها ی خود برای خلق ارزش ، صرفه اقتصادی است که در واقع ارتباط تنگاتنگی با خلق ارزش دارد. صرفه اقتصادی ، استفاده کارا وموثر از منابع با توجه به سودآوری در بلند مدت می باشد . معیار های مختلفی برای ارزیابی داراییها وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:نرخ بازدهی سرمایه ،نرخ بازدهی حقوق صاحبان سهام، حاشیه سود خالص و بسیاری معیارهای دیگر برای این ارزیابی وجود دارد.2-2 بخش اول: ادبیات پژوهش1-2-2 بررسی مفاهیم مربوط به سود سود اساسا یک مفهوم حسابداری است که بخش اعظم تلاش حسابداران در جهت اندازه گیری آن معطوف می گردد. از دیدگاه حسابداری سود و زیان خالص عبارت است از تغییر در حقوق صاحبان سهام یعنی تغییر در خالص داراییهای یک واحد تجاری طی یک دوره مالی که از فعالیتهای انتفاعی و مستمر واحد تجاری و عمملیات فرعی ، رویدادهای تصادفی و سایر عملیات،رویدادها و شرایط موثر بر واحد تجاری است که طبق اصول پذیرفته شده حسابداری شناسایی و اندازه گیری می شود.هدف سرمایه گذاران حداکثر بودن سود است که در واقع همان حداکثر ثروت است 2-2-2 بررسی سود نقدی جریان نقدی وجوه یکی از عوامل بسیار مهم در ارزیابی عملکرد شرکتها است. سرمایه گذاران برای ارزیابی سهام شرکت های مختلف ، علاقه مند به داشتن میزان سود نقدی دریافتی از شرکتها می باشند زیرا این عامل در میزان بازده سرمایه گذاری ( بازده سهام ) موثر است . بررسی رابطه بین وجوه نقد حاصل از عملیات با بازده سهام از آن نظر حائز اهمیت است که (1) سود نقدی توزیع شده بین سهامداران یکی از اجزای تشکیل دهنده بازده سهام است و (2) توزیع سود نقدی به قدرت نقدینگی واحد تجاری وابسته است و یکی از عوامل اصلی تغییرات وجه نقد در طی یک دوره مالی ، فعالیتهای عملیاتی است. در حقیقت می توان مدل مفهومی زیر را استنباط نمود : افزایش بازده سهام ایجاد ارزش افزودهتداوم فعالیت بالابردنتوان پرداخت بدهیها و انجام به موقع تعهداتبه عقیده هندریکس در درازمدت معادله حسابداری موجب می شود سود تعهدی با سود نقدی یکسان شود اما در کوتاه مدت انحرافات بین تعهدات و جریانات نقدی ممکن است کاملاً عمد گردد . آنها ممکن است تفاوت فاحشی بین تداوم فعالیت و یا ورشکستگی ایجاد نمایند . به عبارت دیگر اگرچه حسابداری تعهدی با تطابق هزینه ها با درآمدها در تجزیه و تحلیل سودآوری بلندمدت با اهمیت می باشد با این وجود گزارشگری جریان نقد برای موسسه ضروری است (یوسف نژاد، 1385،65)1.شیماهو در سال 2004 میلادی بیان کرد که : ” با توجه به اینکه مدیران می توانند تعهدات جاری را به وسیله شناسایی افزایش درآمد ( فروش نسیه ) یا به تاخیر انداختن شناسایی هزینه دستکاری کنند جریانهای نقدی نسبت به سود معیار بهتری از عملکرد شرکت است ... “ . تئوری حسابداری به سود عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد نگاه می کند . در طی یک دوره معین اطلاعات جریانهای نقدی می تواند جزئیات بیشتری ارائه نماید و در نتیجه ارزیابی معنی داری از عملکرد ارائه دهد اما اگر به جریانهای نقدی به عنوان نشانگر عملکرد نگاه شود ، گمراه کننده خواهد بود . اگرچه برای محاسبه سود و خالص جریانهای نقدی از وقایع و اطلاعات مشابهی استفاده می شود اما آنها نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند (یوسف نژاد، 1385،66)2.3-2-2 مفهوم سود در حسابداریامروزه در اکثر کشورهای پیشرفته ، قسمت عمده درآمد ملی را مالیات تشکیل می دهد. بر این مبنا که مکانیسم مالیاتی که در کشورهای توسعه یافته طراحی و اجرا می شود به قدری کامل و جامع است که اسخاص حقیقی و حقوقی در ان کشورها خود را ملزم و متعهد به پرداخت مالیات می دانند که علت این امر در این مقوله نمی گنجد. بسیاری از واحد های تجاری موظف به محاسبه درآمد مشمول مالیات و پرداخت مالیات بردرآمد می باشند. مبالغ درآمدهای فروش و سایر درآمدها و کلیه هزینه هایی که برای تحصیل درآمد مشمول مالیات به کار می رود ، گر چه شبیه مبالغی است که برای اندازه گیری سود در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد ، اما عیناَ مساوی آن ارقام نمی باشند. این اختلاف حائز اهمیت است و نمی توان برای حل مساله اندازه گیری سود حسابداری ، به قوانین مالیاتی ناظر بر محاسبه درآمد مشمول مالیات تکیه کرد.4-2-2 مفهوم سود هر سهممفهوم سود هر سهم یکی از مفاهیمی است که سرمایه گذاران و تصمیم گیران مالی ازآن برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و عملکرد مالی یک شرکت استفاده می کنند . این مفهوم بیانگر سود متعلق به هر سهم است که ناشی از فعالیت های اقتصادی یک بنگاه اقتصادی در طی یک دوره زمانی معینی است می باشد.مفهوم EPS شرکتها ، ابتدا با در نظر گفتن میزان افزایش سرمایه طی دوره ( در صورت افزایش سرمایه در طی دوره ) مقدار سهام در پایان سال مورد تعدیل قرار می گیرد.3-2 بررسی مفاهیم مربوط به ارزش افزوده اقتصادی ارزش افزوده ثروت ایجاد شده توسط بنگاه های تجاری را اندازه گیری می کند، ارزش افزوده شامل ثروت ایجاد شده توسط عرضه کنندگان به بنگاه ها نمی شود وبه همین دلیل آن را متفاوت از درآمد فروش می دانند. کلی ترین روشی که برای تعریف و محاسبه ارزش افزوده می توان بیان کرد این است که ارزش افزوده برابر مابه التفاوت درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات و هزینه ای است که بابت خرید مواد اولیه و خدمات دریافتی پرداخت شده است.